[ad_1]
طی ماههای اخیر، تعداد مدلهای الکتریکی ساخت چین که برای آزمایش و بررسی وارد ایران شده، افزایش یافته است. زدریو GX5 در گروه سایپا و جک JS1 در مجموعهای کرمان موتور، احتمالاً مراحل پیشتولید برای فروش در ایران را میگذارند.
خودروسازی جک یا به بیان صحیحتر، جی ای سی (JAC) با نام کامل JAC Motors در سال ۱۹۶۴ شکل گرفت. این برند، حدود 15 سال سابقه مفید در ساخت خودروهای خانوادگی دارد و معمولاً برای تولید کامیونهای تجاری تجاری متوسط دارد. انواع محصولات سبد جک، قابل تأمل است و انواع سواری شامل J4، J5، J6و A60، همراه با چهار شاسیبلند S2، S3، S5 و S7 را میکند. از سویی دیگر، چند مدل ون و وانت پیکاپ با انواع مختلف هم در فهرست تولیدات جک وجود دارند. این خودروساز چینی، سرمایهگذاری خودروسازان هم بر محصولات تمام الکتریکی است و درحالحاضر یک مدل سواری و یک مدل کراساور برقی تولید میکند.
خودروسازی سیهول (سهول) با سرمایهگذاری جک چین و شرکت سیات زیرمجموعهای گروه فولکس واگن، در سال ۲۰۱۸ آغاز به کار کرد. تمام تولیدات سیهول، مدلهایی از جک با تجهیزات متفاوت و کمی تغییر چهره هستند. این برند تازهتاسیس، برای توسعه خودروهای برقی ارزانقیمت تلاش میکند؛ اما چند نمونه سدان و کراساوور با سطح اول بازار چین تولید میکند.
هاچبک برقی جک e-JS1/ سیهول E10X با فروش نزدیک به ۷۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۱، از نظر تجاری در بازار چین، محصول موفق میشود. این هاچبک برقی در سال ۲۰۲۱ رونمایی شد.
طراحی بدنه و نمای ظاهری سیهول E10Xیا جک JS1
سیهول E10X، در کلاس خودروهای شهری چهار نفره (A-segment) تولید میشود و پلتفرم مشترک با جک iEV6E دارد. اندازه E10X شامل طول 3,650 ميليمتر، عرض 1,6 7 ميليمتر و ارتفاع ارتفاع 1,495 ميليمتر است. با این شرایط، سیهول E10X حدود ۱۵ سانتیمتر در طول و عرض، بزرگتر از دو ماتیز خواهد بود.
در روبرو، الگوبرداری چراغها از کیا نیرو و ریو به وضوح دیده میشود. سیهول E10X مشابه دیگر خودروهای برقی دنیا، فاقد جلوپنجره است و ساده است. در سپر جلو با هدف افزایش حس اسپرت، قطعهای پلاستیکی و باریک به شکل خطی سیاهرنگ و نمای یک مستطیل ناقص دیده میشود. حفرههای چهارش کوچک در پایین سپر و جایگاه ویژه برای پلاک، ترفندهایی برای بهبود زیبایی با کمترین هزینه برای سیهول E10X هستند.
در جانبی، حالت مثلثی در بدنه و پنجرهها دیده میشود. قاب شیشهها از پلاستیک سیاهرنگ ساخته شده اما رکابها و گلگیرها فاقد ادوات غیرفلزی هستند. چرخهای ۱۴ اینچ سیهول E10X طراحی خلاقانه و هماهنگ با بدنهای خودرو دارند. روی این خودرو در چین، تایرهایی با پهنای ۱۶۵ میلیمتر ارائه میشود.
تصاویر موجود از سیهول E10X در سایت های چینی، دارای رنگ های شاد متنوع و سقف سفید است. دستگیرههای فلزی همرنگ بدنه و آینه بغلهای راهنما دار، این هاچبک برقی را برتر از مدلهای اقتصادی سطح پایین در بازار چین نشان میدهد.
در پشت، حالت خاص سپر مشابه روبروی شما تکرار شده است. چراغهای کوچک با پسزمینه سیاه، هماهنگی بسیار خوبی با سایر اجزا دارند. در اقدامی عجیب، ستون انتهای بدنه و بخش بزرگی از شیشههای عقب، سیاهرنگ هستند. این شرایط به شدت دید راننده را محدود میکند. بالچه در انتهای سقف، آنتن کوسههای و حجم دهی بدنه در قسمت اسپر، نکات مثبتی در طراحی سیهول E10X هستند.
در مجموع، میتوانم با کمی ارفاق از سبک طراحی سیهول E10X رضایت داشته باشم و این محصول را به جذب مشتریان خصوصی از گروه بانوان و رانندگان جوان توصیف کرد. عامهی مردم، علاقهمند خودروهای کوچک و هر مدل ساخته شده کلاس شهری را، ناخوشایند میکنند. اما نقد طراحی خودرو باید ضمن توجه به سطح قیمت و بدنه، انجام شود.
طراحی داخلی و نمای کابین سیهول E10Xیا جک JS1
تمام داشبورد و تودریهای سیهول E10Xاز پلاستیک ارزانقیمت ساخته شده است. خروجی تهویه مطبوه در وسط داشبورد، بسیار بزرگ و ناهماهنگ با سایر اجزا به نظر میرسد. شاید تنها نکته جالب در فضای داخلی سیهول E10X، نصب نمایشگر لمسی بزرگ برای سیستم سرگرمی باشد. ماشین پنل پشت فرمان هم، کوچک و آذردهنده است.
سیهول E10Xمثل بسیاری دیگر از خودروهای برقی، با گیربکس تک سرعته و بدون دسته میشود. طراحان این خودرو از فضای بین صندلیهای جلو، به خوبی استفاده نمیکنند و این قسمت را با لیوانی، دکمههای مخصوص استارت و ترمز دستی برقی دادهاند. در تصاویر موجود از سیهول E10X، محفظهای داشبورد بدون دریچه با حالتی شبیه طاقچه دیده میشود که برای خریدار ایرانی، خوشایند نیست.
باتوجه به طراحی خودرو، میتوانم صندلیها و رنگبندی آنها با استفاده از چرم مصنوعی را، نکتهای مثبت دانست. در جلو، صندلیهای کوچک و نازک به نظر میرسد؛ به همین دلیل فعلا نمیتوانم میزان رانندگی را قضاوت کرد.
پیشرانه و تجهیزات فنی سیهول E10Xجک JS1 کرمان موتور
اطلاعات موجود در سایت های چینی، دو نوع پیشرانه برقی برای سیهول E10Xوجود دارد. موتور ۴۰ اسب بخار با گشتاور ۹۵ نیوتنمتر و نمونهی ۶۰ اسب بخار با گشتاور ۱۵۰ نیوتنمتر، تنها گزینههای موجود برای این هاچبک برقی هستند.
سیهول E10X سه نوع باتری لیتیوم با ظرفیتهای ۱۵، ۲۰ و ۳۰ کیلووات ساعتی دارد که به ترتیب، توان پیمایش ۱۵۰ و ۲۰۰ و ۳۰۰ کیلومتری را میسازد. حداکثر سرعت این مدلهای مختلف با وزن هزار تا ۱۱۰۰ خودرو، حدود ۱۰۵ کیلومتر برساعت است. سیهول E10X فقط به صورت دیفرانسیل جلو با گیربکس تکسرعت تولید میشود. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این خودرو در منابع چینی، ذکر نشده است اما ظاهرا برای رسیدن به سرعت 50 کیلومتر برساعت از حالت سکون، حدود 5/5 ساعت زمان میبرد.
زمان لازم برای شارژ سیهول با برق شهری، حدود ۱۱ ساعت است. این میها میشوند شارژرهای DC متصل و ۸۰ درصد ظرفیت باتریها را در ۴۰ دقیقه تکمیل میکنند. اما چنین تجهیزاتی فعلا در ایران موجود نیست.
امکانات رفاهی و ایمنی جک e-JS1 یا سیهول E10X
در کلاس خودروهای اقتصادی ساخت چین، نمی توانم توقع بالایی از تجهیزات سفارشی داشته باشم. با این مکان، میتوان سیهول E10X را یک مدل سطح پایین دانست که امکانات مناسبی در قبال قیمت پرداختی ارائه میکند.
تهویه مطبوع گرمایش و سرمایش غیراتوماتیک، دزدگیر و ایموبلایزر، استارتارتهای و سیستم ورود کلید، کور کنترل، نمایشگر لمسی ۱۰ یا ۱۲/۸ اینچ با ارتباط بلوتوث و ناوبری ماهوارهای، دوربین پارک، حسگر پشت خودرو، روشنایی روز (دیلایت)، چهار شیشه برقی و پنل پشت فرمان تمام رنگی ۶/۲ اینچ، امکانات موجود در نسخه کامل سیهول E10X هستند.
مدل فول از سیهول E10X، دارای چهار کیسه هوا برای سرنشینان جلو، ترمز ضد قفل ABS با توزیع الکترونیک EBD، سیستم مدیریت عملکرد ESP، ترمز کمکی، نمایشگر باد تایرها و سیستم حفظ خودرو در شیب است.
قیمت احتمالی جک e-JS1 یا سیهول E10X در ایران
خرید ارزان برای مدلهای مختلف سیهول E10X در بازار چین، 40 هزار تا 80 هزار یوآن، معادل 6 تا 10 هزار دلار است. اگر این خودرو با پنجاه و پنجاه مبلغ مالیات مرسوم برای مدلهای بنزینی واردکننده کشورمان، 300 تا 600 میلیون تومان خرید کند، اما از تخفیفهای احتمالی خودروهای برقی بهرهمند میشود، ممکن است به قیمت واقعی معادل 1 تا 250 میلیون تومان در بازار ایران وارد شود. .
[ad_2]