[ad_1]
فراروـمهدی اخوان ثالث یکی از شاعران پرآوازه معاصر ایرانی است که تخلص شعریاش م. امید بود و در شهر مشهد به دنیا آمد. او در میان شعرای هم عصر خود را از این نظر متمایز می کند که هم در سبک کلاسیک و هم در سبک نیمایی به سرودن اشعار مختلف پرداخته است و تلفیق زیبا میان این دو ایجاد می کند. اخوان شاعر شاعری چیرهدست در سرودن اشعار حماسی است.
او شعر را محصول بیتابی انسان در لحظهای میداند که در پرتو شعور نبوت قرار میگیرد. در ادامه این مطلب مروری کوتاه بر زندگی و شعر و آثار مهدی اخوان ثالث داشت، با این امید که بتوانیم سهمی را در آشنایی و معرفی مشاهیر و بزرگان فرهنگ و ادب کشورمان داشته باشیم.
زندگی و زمانه
مهدی اخوان ثالث در روز دهم اسفند ماه سال ۱۳۰۷ هجری شمسی در شهر مشهد دیده به جهان گشود. مادرش مریم و پدرش علی نام داشتند که سالها پیش از روستای «فهرج» شهر یزد به مشهد، مکانهایی را که ساخته بودند، عطاری داشت و به کار گیاهان دارویی میپرداخت. مهدی هنگام تولد از یک چشم نابینا بود و به گفته خودش با درمانهای دارویی پدر و نذر و نیاز مادرش به درگاه امام رضا (ع) بعد از مدتی سلامتیاش را به دست آورد و هر دو چشمش بینا شد. اخوان ثالث تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همان مشهد به پایان رساند و از هنرستان صنعتی فارغالتحصیل شد. او در سال ۱۳۲۷ مشهد را ترک کرد و برای ادامه زندگی رهسپار پایتخت شد و در یکی از مدارس اطراف تهران به معلمی پرداخت.
اخوان بعدها به کار در مطبوعات هم روی آورد و به شرکت در کارهای سینمایی و برنامه های رادیویی پرداخت. او مدتی ناظر برنامههای ادبی بود و در استدیو گلستان دوبله فیلمهای مستند را آغاز کرد. او در سال ۱۳۳۲ و به دنبال کودتای ۲۸ مرداد همراه با بسیاری از اهالی قلم دستگیر و زندانی شد. اما بعد از مدتی کوتاه از زندان آزاد شود. او در سال ۱۳۲۹ با دختر عمویش ایران اخوان ثالث ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دختر به نامهای لاله، لولی، تنگسل و سه پسر به نامهای توس، زرتشت و مزدک علی است. از حوادث تلخ روزگار برای مهدی اخوان ثالث در این سالها مرگ دو تا از فرزندانش بود. دخترش تنگسل در سال ۱۳۴۲ چهار روز بعد از تولدش از دنیا رفت و دختر اولش لاله در سال ۱۳۵۳ و در سال ۲۰۲۰ در رودخانه کرج غرق شد.
اخوان ثالث بعد از آن واقعه و در سالهای بعد از انقلاب منزوی در خلوت خود به سر میبرد. تنها فعالیت مهم اخوان در آن سالها سفرش به آلمان بود که در آخرین سال زندگیاش اتفاق افتاد. او در این سفر که به دعوت خانه فرهنگ آلمان بود، همراه با همسرش و محمدرضا شفیعی کدکنی به فرانسه، دانمارک، سوئد، نوروز و انگلیس رفت و در محافل ادبی که از سوی فرهنگ دوستان ایرانی برگزار میشود، به پرداخت شعرخوانی پرداخت. مهدی اخوان ثالث سرانجام در روز چهارم شهریور ماه سال ۱۳۶۹ در تهران و بیمارستان مهر دیده از دنیا فروبست و پیکرش در شهر توس و در جوار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شد.
شعر اخوان ثالث
مهدی از همان سالهای کودکی به شعر و ادبیات علاقه داشت و گویا ذوق و قریحه شعری را از مادرش به ارث برده بود. در کودکی نواختن را آغاز کرد و همیشه به موسیقی اصیل ایرانی علاقه داشت و رد پای این علاقه در اشعارش او نیز هست. اخوان ثالث در اشعارش م. امید تخلص میکرد که خودش درباره این تخلص میگوید: «در مشهد و سالهای جوانی وقتی تازه به شعر و شاعری روی آورده بودم، به یک انجمن ادبی دعوت شدم که استادی به نام «نصرت منشی باشی» در صدر آن قرار داد. هروقت من شعرم را میخوانم، میپرسید تخلص شما چیست؟ از نظر ایشان واجب بود که هر شاعری تخلص مخصوص به خود را داشته باشد و از آنجا که من تخلصی نداشتم، خود استاد منشی باشی نام امید را برای تخلص من انتخاب کرد.»
اخوان ابتدا در سرودن قصیده به سبک خراسانی و مثنوی و غزل شهرت پیدا کرد و با انتشار اولین مجموعه شعریاش به نام «سال ۱۳۳۰ قدرت و چیره دستی خود را در سرودن اشعار کلاسیک فارسی کرد. آشنایی با نیما یوشیج نقطه عطف زندگی اخوان بود تا جایی که مسیر شاعریاش تغییر کرد و به سرودن اشعار نو نیمایی روی آورد و در این قالب جدید صاحب سبکی تازه و مستقل شود. اخوان اشعار خود را با زبانی بسیار ساده در قالب شعر نو سرود و مفاهیم انسانی را در آنها بیان کرد. اخوان در سال ۱۳۳۴ دومین مجموعه اشعار خود را به نام «زمستان» منتشر کرد که شاهکار شعری اوست. در این مجموعه گرایش او به شیوه های نیمایی و نوآوری شده است.
اخوان در «زمستان» ضمن آشنایی با سبک کلاسیک شعر فارسی به ویژه اشعار خراسانی با هوشیاری گرایش خود را به شیوه نیمایی نشان می دهد و پیوند خود را با اشعار کلاسیک استوار نگه می دارد. اشعار اخوان زمینه اجتماعی دارند و بازتابی از زندگی مردم زمانهاش هستند. اشعار او همچنین لحن حماسی دارند که آمیخته با صلابت و سنگینی شعر خراسانی و در عین حال در بردارنده ترکیبات نو نیمایی است. هنر اصلی همین آمیزش شعر کهن و سبک نو نیمایی بود را در این زمینه صاحب سبک او کرد که بسیار تاثیرگذار بود. اشعار اخوان در دهه ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ دریچههای به تحولات فکری و اجتماعی زمانه بود تا جایی که بیشتر از روشنفکران و هنرمندان آن زمان با اشعار اخوان نگرشهای تازهای را به دست آوردند.
آثار مهدی اخوان ثالث
از میان مشهورترین آثار اخوان میتوانم به مجموعه شعر «ارغنون»، «زمستان»، «آخر شاهنامه»، «از این اوستا»، «منظومه شکار»، «پاییز در زندان»، «عاشقانهها و کبود»، «بهترین امید»، «برگزیده اشعار»، «در حیاط کوچک پاییز در زندان»، «دوزخ، اما سرد»، «زندگی میگوید، اما باز باید زیست»، «تو را کهن بوم و بر دوست دارم» و «شاملو مردی دوست داشتنی» اشاره کرد. . اخوان دارد آثار تحقیقی و پژوهشی مانند «نقیضه و نقیضه سازان»، «بدعت ها و بدایع نیما یوشیج» و «عطا و لقای نیما یوشیج» نیز دارد.
نظرات برخی از اهالی ادب درباره مهدی اخوان ثالث
نادر نادرپور درباره ویژگیهای شعر اخوان میگوید:
«شعر او یکی از سرچشمههای زلال شعر امروز است و تأثیر آن بر نسل خودش و نسل بعدی دارد. اخوان میراث شعر و نظریه نیمایی را با هم تلفیق کرد و نمونهای ایجاد کرد که بدون گستن سنتها بدعتی برجای گذاشت.»
سیمین بهبهانی درباره اخوان ثالث اینچنین گفته است:
«اخوان یک شاعر سیاسی است، بیآنکه به سیاست بیشتر گرایش یا از آن اطلاع داشته باشد یا صریحا به آن تظاهر کند. شعر او مدام از وقایع و حوادث سیاسی که در کشور میگذرد، میشود.»
رضا براهنی درباره اخوان گفته است:
«اخوان به عنوان یکی از چند شاعر بسیار مهم عصر ما سراپا غرق در ناموزونی بود. در واقع هنر او مفهوم بخشیدن به همه عناصر ناموزون و حتی جدا جدا و نامفهوم است. این مفهوم بخشیدن به عناصر نامفهوم، پراکنده و متشتت در تعیین کننده مشخصات اصلی جهان بینی اخوان است.»
در انتهای مطلب یکی از اشعار زیبا و عاشقانه مهدی اخوان ثالث به نام «دریچهها» تقدیم به شما کاربران گرامی:
ما، چون دو دریچه رو به روی هم
آگاه ز هر بگو مگوی هم
هر روز سلام و پرسش و خنده
هر روز قرار روز آینده
عمر آیینه بهشت اما… آه
بیش از شب و روز تیر و دی کوتاه
الان دل من شکسته و خسته ست.
زیرا یکی از دریچهها بسته ست
نه مهر فسون نه ماه جادو کرد
نفرین به سفر که هرچه کرد او کرد
[ad_2]