‌تجمع مقابل سفارت روسیه مجاز نیست؟

[ad_1]

روز گذشته تصویری از دیوار سفارت روسیه در تهران بین کاربران فضای مجازی دست به دست شد که در آن شعاری ضد پوتین نوشته شده بود.

به گزارش شرق، متعاقب این شعارنویسی، محمد مهاجری، فعال سیاسی و رسانه‌ای، در توییتی خطاب به وزیر کشور نوشت: «جناب آقای وحیدی، وزیر محترم کشور، سلام. خواستم بپرسم اگر عده‌ای از هم‌وطنان برای اعتراض به ارتش روسیه به اوکراین، قصد تجمع در برابر سفارت روسیه را داشته باشند، با آن حمایت ملی می‌کنید یا مخالفت ملی است؟ ضمنا اگر خواستید، تضمینی هست که عشاق ‏پوتین به آن حمله نکنند؟».

عباس‌زاده مشکینی، کمیته امنیت ملی نیز در واکنش به درخواست فعالان و مردم برای انتخاب راهپیمایی و تظاهرات علیه حمله روسیه به خاک منطقه گفت: «در کشور ما تجمع، راهپیمایی و تظاهرات قوانین خاص و باید وزارت کشور در این تصمیم گیری خاص باشد. کند».

سنت تجمع در مقابل سفارتخانه‌های کشور‌ها که معمولاً در اعتراض به موضوعات خاص انجام می‌شوند، سال‌هاست هم در ایران و هم در کشورهای دیگر جهان وجود دارد. به عنوان مثال متأخرترین آن تجمع عده‌ای از افغانستانی‌های مقیم ایران، در مقابل سفارت پاکستان در پی روی کار آمدن طالبان در افغانستان بود.

پس از آن، جمعی از پناهجویان افغانستانی که بعد از اسقرار حکومت طالبان خود را به ایران رساندند، در مقابل سفاف آلمان در تهران تجمع کردند و خواستار رسیدگی به امور پناهندگی خود به این کشور شدند.

در همین سال جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران نیز در اعتراض به دولت هند در ممنوعیت ورود دختران محجبه به مراکز آموزشی، مقابل سفارت این کشور در تهران تجمع کردند.

سال 98 نیز برخی در اعتراض به حضور رابرت مک‌ایر، سفیر انگلیس در تهران در اجتماع برخی از مردم در مقابل امیرکبیر که در اعتراض به دانشگاه سقوط هواپیمای شهروندان برگزار شد، در مقابل سفارت این کشور تجمع کردند. حضور، مأموران پلیس و موتورسواران ایگان ویژه در محدوده سفارت انگلستان، ایجاد ترافیک و اختلال در عبور و مرور خودروها بود. نکته درخور توجه آن بود که مک‌ایر در این تجمع بازداشت شد که ساعتی پس از بازداشت و بعد از احراز هویت و احتمالاً به دلیل مصونیت دیپلماتیک آزاد شد.

تجمع در مقابل سفارت فرانسه نیز رخ داده است. در اعتراض به اهانت به ساحت پیامبر اکرم (ص) که در یکی از نشریات فرانسوی رخ داده و مکرون هم از باب آزادی بیان از آن حمایت کرده بود. در آن زمان خبرگزاری «اسپوتنیک»، شبکه تلویزیونی راشاتودی، روزنامه تلگرام و خبرگزاری رویترز در خبرهایی به این تجمع پرداختند.

برخورد با شیخ زکزاکی هم یکی دیگر از موضوعات بود که باعث شد جمعی از دانشجویان در مقابل سفارت نیجریه جمع شوند. حتی تجمعی مقابل سفارت فنلاند در تهران هم برپا شد. زیرا فنلاند رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا بود. اما یکی از مهم‌ترین حوادث در سال‌های اخیر، حمله عده‌ای از نیروهای رادیکال در سال 96 به سفارت عربستان در پی اعدام شیخ نمر بود که در این اقدام، دیوارهای سفارت این کشور به آتش کشیده شد و رابطه ایران و عربستان نیز برای چند سال قطع شد. امروز که دو کشور برای برقراری ارتباط دوباره در جریان هستند.

در مقابل سفارت امارات نیز تجمعی برگزار می شود. چندی پیش، از دانشجویان دانشگاه‌های تهران در اعتراض به امارات روابط دیپلماتیک میان و رژیم غذایی، مقابل سفارت امارات تجمع کردند. پیش از این‌ها و در سال 87 نیز جمعی از مردم با تجمع مقابل سفارت امارات، به تحریف نام خلیج فارس و ادعای این کشور در قبال جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی تجمعی اعتراضی برپا کردند.

در مقابل سفارت سابق آمریکا نیز هرساله در روز ۱۳ آبان برگزاری می‌شود. سفارتخانه‌های که در سال ۵۸ توسط دانشجویان خط امام تسخیر شد و همان تسخیر باعث قطع ارتباط ایران و آمریکا تا امروز شد. سفارت سوئیس نیز یکی از آن سفارتخانه‌هایی است که تجمع‌های زیادی را به خود دیده است. نه به واسطه کشور سوئیس، بلکه باز هم به دلیل آمریکا؛ زیرا سوئیس حافظ آمریکا در ایران است و عکس آن نیز صادق است. به همین دلیل هر زمان تنشی میان ایران و آمریکا رخ دهد، اولین جا برای اعتراض همین سفارتخانه است.

هر روی، سفارتخانه‌ها در کنار کارکردهای ویژه سیاسی و دیپلماتیک، به‌نوعی به نمادهای کشورشان در کشور‌های دیگر تبدیل می‌شوند و طبیعی است که اعتراض‌ها به آن کشور‌ها در مقابل سفارتخانه‌ها باشد و مانند روسیه نیز از این قاعده مستثنا نیست و باید وزارت کشور اجازه برگزاری تجمع را بدهد. مقابل سفارتخانه این کشور را با ضمانت حفظ امنیت تجمع می‌دهد یا خیر؟

[ad_2]

Patrick Hodges

کاوشگر دوستانه استاد موسیقی مغرور. درونگرای افراطی کارشناس سفر. نویسنده. متعصب غذای بی عذرخواهی

بخش معرفی سایت شرط بندی بازی انفجار
سایت انفجار ایرانی با درگاه مستقیم: یک معجون از هیجان و شانس!
آشنایی با تعمیرات پرینتر
اهمیت و کاربردهای تعمیر دستگاه لیبل زن
خرید عمده تیشرت مردانه: یک پیشنهاد برای افزایش تنوع در لباس‌های مردانه
بازی انفجار: راهی جدید به سرعت ثروتمند شدن
تماس با ما