pishoobbanner

«رکود» متوجه‌تر می‌شود؟

[ad_1]

فرارو- مرکز گزارش پژوهش‌های اتاق ایران از ارزیابی شامخ کل اقتصاد ایران (شاخص‌مداران خرید) نشان دهنده آن است که در دی ماه ۱۴۰۰، شاخص‌های خریداری شده در ایران با عنوان شامخ منتشر می‌شود، برای کل اقتصاد به ۴۶.۹۴ واحد رسیده که نسبت به ماه است. ۴.۰۱ واحد کاهش داشته است. ارزیابی‌های صورت گرفته کاهش خرید نقدینگی و تاثیر شدید و شدید، از محل اصلی این وضعیت بوده است.

به گزارش فرارو، همچنین شامخ بخش صنعت نیز در این ماه 50.31 واحد محاسبه شده است که 6.22 واحد پایین‌تر از قبل است. در این ماه از میان همه مؤلفه‌های اصلی شامخ صنعت، دو شاخص میزان سفارشات ثبت محصولات جدید و منابع موجود، تعداد 50 را به دست آورد و مؤسسه مابقی باوجود به کمترین مقدار در 5 ماه اخیر، بیش از 50 واحد باقی مانده است.

در جریان شاخص شاخص های خرید، اگر عدد شاخص بیش از 50 باشد، نشان دهنده این است که اقتصاد به سمت توسعه در حرکت است. اما اگر هر رقمی کمتر از ۵۰ باشد، به معنی قرار گرفتن اقتصاد در مسیر انقباض و رکود است. با این شرایط می‌توانم در دی ماه شامخ کل اقتصاد ایران با عدد 46.94 وارد شده و شاخص بخش صنعت نیز به مرز رکود رسیده است.

اقتصاد ایران گرفتار رکود؛  آیا برای ورود به رونق، دستمزدها باید افزایش پیدا کند؟اقتصاد ایران چگونه از رکود خارج خواهد شد؟
وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو با اشاره به افزایش افسار گسیخته تورم در چهار سال گذشته، قدرت خرید مردم با کاهش شدیدی روبرو بوده است، اظهار داشت: به نوعی می‌توان گفت درآمد و هزینه مردم با همخوانی ندارد، در این زمینه متوسط ​​و رو به پایین تنها اقدام می‌کند. به خرید مایحتاج نیاز و کالاهای اساسی خود می‌شوند و سایر کالاها را به خرید کاهش می‌دهند.

وی افزود: به تبع این موضوع به طور کلی در اقتصاد کشور بسیار تولید می‌شود و این موضوع باعث می‌شود که انبارهای بنگاه‌های بزرگی که این موضوع در نهایت منجر به کاهش سود آن‌ها می‌شود، کامل شود که حتی باعث می‌شود آن‌ها نیمه فعال یا تعطیل شوند. پیشنهاد کرده است که موجبات بیکاری عده بسیاری را خواهد زد و تا زمانی که قدرت خرید مردم افزایش نکند این وضعیت ادامه خواهد داشت.

شقاقی اظهار داشت: قدرت خرید مردم در سال ۱۴۰۰ قیمت به قیمت ثابت و معادل سال ۱۳۹۰ بوده است، یعنی در یک دهه آخرین قدرت خرید مردم افزایش پیدا نکرده است، بنابراین دلیل رکودی است که در اقتصاد کشور حکم فرمایی بوده است که در اقتصاد کشور حکمفرما بوده است. بسیار زیاد بوده است.

این اقتصاددان تاکید می‌کند: اگر برجام به نتیجه برسد، آن‌قدر اقتصاد ایران با چالش‌های فراوانی مواجه می‌شود که منابع آزادسازی پول‌های بلوکه‌ای را افزایش می‌دهد که ایران در کشورهای مختلف نمی‌تواند قدرت خرید مردم را بکند، زیرا در حال حاضر کشور با چالش‌های فراوانی از جمله بحران‌ها مواجه است. صندوق‌های بازنشستگی، محیط زیست، آب و ناترازی بانک‌ها و… روبرو هستند، بنابراین باید با منابع حاصل از برجام این بحران‌ها را حل‌وفصل کرد.

وی ادامه داد: برای افزایش قدرت خرید مردم و خروج از اقتصاد باید میزان حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران از نرخ تورم باشد، این بیشتر است که در سال جاری با 49 درصد روبرو بوده است، اما میزان حقوق و دستمزدها تنها 20 درصد بوده است. افزایش یافته است، بنابراین یک شکاف 22 درصدی وجود دارد که این موضوع باعث کاهش خرید مردم می شود، این اتفاق در سال های گذشته نیز رخ داده و نتیجه آن نیز امروز رکود تورمی است که در فضای اقتصادی کشور رخ داده است.

شقاقی با اشاره به اینکه برای خروج اقتصاد کشور از رکود باید سطح مزدها افزایش پیدا کند، اضافه کرد: در مرحله اول باید ظرف 4 تا 5 سال افزایش نرخ افزایش یابد و در وهله دوم نیز دولت باید تورم را کنترل کرده و کند. منابع لازم برای افزایش حقوق و دستمزدها را فراهم می کند، همچنین برخی از خصوصیات نیز باید این توان را داشته باشند که چنین کاری را انجام دهد، البته این کار بسیار سخت است و نیاز به یک برنامه ریزی مدون دارد و مشخص است، به طوری که این کار را انجام دهد. نمیتواند در یك قانون قلبيت انجرا سي پده كتاب، حال بي ديد كه دالت در ايم زمينه چاه ها

[ad_2]

Chad Powers

افراطی متعصب تلویزیون بشارتگر الکل دوستانه. مدافع توییتر متعصب آبجو کل نویسنده

تعبیر خواب برنج پخته
تعبیر خواب ماهی سرخ شده برای زن متاهل
تعبیر خواب ماهی سرخ شده برای زن متاهل
خرید پرینتر سایت آوافرهنگ: راهنمای کامل برای انتخاب بهترین پرینتر
لیگ قهرمانان اروپا: برترین تورنمنت فوتبال اروپا
خرید پرینتر: راهنمای جامع برای انتخاب بهترین دستگاه چاپ
تماس با ما